kehidupan

bicara diskusi merungkai satu misteri agar menjadi sebuah realiti.
hye semua..jangan lupa tinggalkan pesanan dan follw..:)
glitter-graphics.com

Sunday, April 3, 2011

lima keajaipan moden

Selama ini kita asyik mendengar tentang 7 keajaipan dunia.Tetapi itu semua merupakan keajaipan purba.Pada abad ini ada juga keajaipan moden yg harus kita tahu.ok2..Hari ni martin nk cta tentang 5 keajaipan moden yang ada pada masa kini.

CHANNEL TUNNEL
Terowong ini terletak di selat dover,eropah.Terowong ini merupakan terowong mega lama yang byk kali terhenti pembinaannya.Ia menyambungkan folkestone,england dengan coquelles,calais,utara perancis.Merupakan terowong kereta api ke 2 terpanjang di dunia.namun,bahagian bawah lautnya sepanjang 39 km menjadikannya terowong bawah laut terpanjang di dunia.


MENARA CN
Merupakan menara tertinggi di dunia yg tingginya 553 meter.Menara ini terletak di kota toronto,kanada.Menara ini menelan belanja sebanyak 330 juta dolar amerika dan melibatkan pekerja seramai 1537 orang perkerja selama 5 hari seminngu dan disiapkan selama 40 bulan.


BANGUNAN EMPIRE STATE
Merupakan bangunan pencakar langit art deco setinggi 102 tingkat yang terletak di bandar new york.Menara ini merupakan menara ke 2 tertinggi di amerika syrikat di belakang menara sears di chicago.



GOLDEN GATE
Merupakan sebuah jambatan gantung yg menghubungkan semenanjung san francisco dgn kaunti marin.Jambatan ini merupakan jambatan gantung terpanjang didunia pada tahun 1937.Kini ianya merupakan jambatan gantung kedua terpanjang di amerika syarikat.



TERUSAN PANAMA

Merupakan terusan kapal utama yg merentasi segenting panama di amrika tengah dan mengaitkan lautan atlantik dan lautan pasifik.Terusan ini merupakan terusan yang paling berjaya didunia dan menjadi laluan utama kapal2 antarabangsa.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

follow ya

Follow martinbforest on Twitter