kehidupan

bicara diskusi merungkai satu misteri agar menjadi sebuah realiti.
hye semua..jangan lupa tinggalkan pesanan dan follw..:)
glitter-graphics.com

Saturday, April 2, 2011

MESSENGER-kapal angkasa pertama mergorbit utarid

Mornink semua..Terima kasih kepada semua follower yg setia bersama martin smpai sekarang.Hari ni sy nk cta tentang sains sedikit iaitu dunia aeroangkasa.Seperti yang kita tahu,malaysia turut tidak ketinggalan memajukan diri dalam bidang ini.Siapa tidak kenal dr sheikh muzaffar shukor,angkasawan malaysia yg pertama ke angkasa lepas.

Hari ni martin nk cta tentang misi terbaru NASA.baru baru ini sebuah kapal angkasa NASA,iaitu messenger telah berjaya mengorbit utarid.Messenger kini sedang berada di orbit utarid untuk mengkaji geologi dan medan megnet utarid.Messenger telah dilancarkan oleh NASA pada tahun 2004.messenger berbentuk eclips dan seberat 485 tan.



Alatan sains yg dibawa oleh messenger berada dlam keadaan baik pada lintas terbang yg lampau terhadap bumi,zuhrah, dan utarid sendiri.Alat2 ini diaktifkan pd 23 mac,manakala misi pengumpulan data sainsnya bermula pada 4 april.

Kita barharap agar penjelajahan messenger ini akan membawa byk manfaat kepada umat manusia.Sesungguhnya angkasa lepas masih banyak yg belum diterokai.

1 comment:

Cik JuneD said...

nice blog!!
info ini pun bagusss :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

follow ya

Follow martinbforest on Twitter